Terugvorderen.nl

Wij halen je bemiddelingskosten terug

  • Home
  • Nu Terugvorderen!
  • Wat wij doen
  • Wie wij zijn
  • Nieuws
  • FAQ
  • Zelf checken
  • Contact
You are here: Home / Nieuws

Terugvorderen.nl maakt frisse start

18 oktober 2016 By Terugvorderen.nl

frissestartNa enkele maanden van radiostilte vanwege capaciteitsproblemen en overnamegesprekken, maakt Terugvorderen.nl vanaf 19 oktober een frisse start!

Met een vernieuwd management en een sterkere bezetting, gaat Terugvorderen.nl zich opnieuw sterk maken voor huurders. We bieden onze oprechte excuses aan voor de vertraging en hopen in de komende weken ieders vertrouwen terug te winnen.

Je bent uiteraard benieuwd hoe het met jouw zaak gaat. Hieronder leggen we uit in welk stadium je zaak kan zitten en hoe de vervolgstappen eruitzien.

Mijn gerechtelijke procedure is gestart
Zaken waarin al een gerechtelijke procedure is gestart, hebben niet stilgelegen en lopen door zoals gepland. De communicatie die er via e-mail en telefoon geweest is, is accuraat en up-to-date. Over het verdere verloop word je op dezelfde wijze op de hoogte gehouden.

Ik heb vóór 2016 een terugvorderverzoek ingediend
Alle zaken die voor 2016 zijn ingediend, zijn door ons in behandeling genomen. Afhankelijk van de communicatie met jou, de bemiddelaar en eventueel de huiseigenaar bevindt de zaak zich in één van twee stadia:

  • Je hebt een bevestiging van je zaak en een overzicht van de te nemen stappen gekregen, maar er is nog geen ingebrekestelling aan de bemiddelaar verstuurd.
  • Je hebt een kopie van de ingebrekestelling en eventueel een herinnering gekregen die is verstuurd naar de bemiddelaar, maar we hebben (nog) geen terugbetaling van de bemiddelingskosten ontvangen van de bemiddelaar.

In deze gevallen heb je van ons medio oktober een e-mail gekregen op het adres waarmee je bij ons bekend bent. Je zaak wordt gewoon volgens de juridische procedure verder behandeld.

Ik heb in 2016 een terugvorderverzoek ingediend
Alle zaken die in 2016 zijn ingediend, zijn in ons systeem opgeslagen. Je hebt een korte bevestiging van je aanmelding gekregen. In dit geval heb je van ons begin oktober een e-mail gekregen op het adres waarmee je bij ons bekend bent. Je zaak wordt door ons deze maand nog in behandeling genomen. Bij aanvang zal je een overzicht krijgen van de stappen die wij gaan nemen om de bemiddelingskosten voor je terug te vorderen.

Filed Under: Bemiddelingskosten Tagged With: Bemiddelingskosten, herstart

Dagblad van het Noorden: Huurder vrij van bemiddelingskosten

22 oktober 2015 By Terugvorderen.nl

Dvhn

Filed Under: Geen categorie

Beslissing Hoge Raad gaat huurders geld opleveren

20 oktober 2015 By Terugvorderen.nl

Uitspraak-geld-opleverenMakelaars mogen huurders geen bemiddelingskosten berekenen, oordeelde de Hoge Raad afgelopen vrijdag, als deze makelaars al voor de verhuurder werken.

In de meeste gevallen werken makelaars in opdracht van verhuurders, waardoor zij geen bemiddelingskosten aan huurders mogen rekenen. Dat heeft Hoge Raad afgelopen vrijdag bepaald. Dat betekent dat veel huurders die in de afgelopen 5 jaar bemiddelingskosten hebben moeten betalen, dit bedrag terug kunnen vorderen. In sommige gevallen gaat dat om bedragen van € 2000,- à € 3000,-!

De afgelopen jaren is er veel onduidelijkheid geweest over de toelaatbaarheid van bemiddelingskosten voor huurders. Rechters in Nederland oordeelden zeer verschillend. Een kantonrechter in Den Haag heeft daarom een prejudiciële vraag aan de Hoge Raad gesteld, waarin om duidelijkheid is gevraagd. De Hoge Raad heeft nu bepaald dat een makelaar door het plaatsen van een woning op het internet, in opdracht van verhuurder werkt.

“Vaak vindt een woningzoekende via een website zoals Pararius een geschikte woning, en neemt contact op met de daar genoemde contactpersoon. In de meeste gevallen is die contactpersoon een makelaar, en niet de verhuurder,” zegt Geeske de Vries van Terugvorderen.nl, een bureau dat huurders helpt bij het terughalen van die onterecht betaalde bemiddelingskosten. “De woningzoekende moet vervolgens verplicht gebruik maken van de ‘dienstverlening’ van de makelaar, en moet ook verplicht een bemiddelingsvergoeding betalen. Deze vergoeding is vaak één maand huur + 21% BTW. Het is onmogelijk om direct contact op te nemen met de verhuurder, zonder tussenkomst van de makelaar.” Deze situatie vindt de Hoge Raad dus onwenselijk. De makelaar werkt al voor de verhuurder, en mag dan niet aan de huurder om betaling vragen. Dat is ‘twee heren dienen’, en dat is in de wet verboden.

Deze beslissing is goed nieuws voor alle huurders die in de afgelopen 5 jaar een woning hebben gevonden via het internet. Huurders die verplicht via een makelaar/bemiddelaar hun woning hebben gehuurd en daardoor bemiddelingskosten hebben betaald, kunnen dit nu bedrag terugvorderen.

Filed Under: Bemiddelingskosten

Geen vergoeding van huurder als bureau optreedt namens verhuurder

16 oktober 2015 By Terugvorderen.nl

Wanneer een bemiddelingsbureau voor woonruimte een woning, die door een verhuurder wordt aangeboden, op zijn website plaatst, treedt het daarmee op als bemiddelaar voor de verhuurder. Dat is ook zo als de verhuurder het bureau daar niet voor betaalt. In dat geval mag het bureau geen vergoeding van de particuliere huurder van die woonruimte vragen. Heeft het bureau dat toch met de huurder afgesproken, dan is die afspraak ongeldig. Zo’n afspraak mag wél worden gemaakt wanneer de website alleen als ‘elektronisch prikbord’ functioneert, dat wil zeggen dat de aspirant-verhuurder en -huurder rechtstreeks met elkaar in contact kunnen treden. Dit heeft de Hoge Raad vandaag beslist in antwoord op een prejudiciële vraag van de kantonrechter in Den Haag.

Hoge-RaadHet ging in deze zaak om een bemiddelingsbureau dat woonruimte te huur heeft aangeboden op haar website. De verhuurder van de woonruimte hoefde daarvoor niets te betalen. Op
de website was niet het precieze adres van de woonruimte vermeld. Wie belangstelling had voor de woning, kon de woning pas bezichtigen als hij zich als woningzoekende bij het bureau inschreef. Hij moest dan de toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van het bureau aanvaarden. Daarin staat onder meer dat als een huurovereenkomst tot stand komt, de huurder aan het bureau een courtage is verschuldigd, gelijk aan één maand huur.

De kantonrechter had de Hoge Raad gevraagd of die courtageafspraak rechtsgeldig is. Volgens de wet mag men in beginsel namelijk niet tegelijkertijd ‘twee heren te dienen’. Gaat het om koop of huur van onroerend goed en is de huurder een consument, dan kan laatstgenoemde zich bij overtreding van het verbod erop beroepen dat een met hem gemaakte courtageafspraak ongeldig is. Gevolg daarvan is dat, als het bureau toch aan de bemiddeling wil verdienen, het een bijdrage moet vragen aan de verhuurder.

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft met toestemming van de Hoge Raad ingesproken in deze zaak. De ACM heeft in zaken zoals deze een eigen verantwoordelijkheid, die meebrengt dat zij een boete kan opleggen bij schending van een verbod om dit soort praktijken te blijven voortzetten.

Bron:  Rechtspraak.nl
Link naar uitspraak: ECLI:NL:HR:2015:3099
Foto: Pauline van Till

Filed Under: Bemiddelingskosten Tagged With: Bemiddelingskosten, onverschuldigd betaald, Terugvorderen.nl

De Telegraaf: einde aan oneerlijke bemiddelingskosten

6 oktober 2014 By Terugvorderen.nl

Goed nieuws in de Telegraaf deze week! Zie onderstaand artikel:


Einde aan oneerlijke bemiddelingskosten

De grote huurbemiddelaars Rots-Vast, DirectWonen en NederWoon stoppen met het in rekening brengen van bemiddelingskosten aan hun huurders. Dat hebben de drie beloofd aan de Autoriteit Consument en Markt.

De ACM heeft de bemiddelaars op de vingers getikt, omdat ze ook hun verhuurders één maand huur lieten betalen voor bemiddeling. Nieuwe regels verbieden het twee keer in rekening brengen van bemiddelingskosten. De Autoriteit spreekt van ‘oneerlijke handelspraktijken’, omdat er sprake is van belangenverstrengeling bij de makelaar.

Lees verder op: www.telegraaf.nl

Filed Under: Geen categorie

  • « Previous Page
  • 1
  • 2
  • 3
  • Next Page »

Nieuws

  • DVHN: Huurder betaalt nog vaak en onterecht bemiddelingskosten 2 juli 2019
  • NOS: ’70 procent huurbemiddelaars rekent illegale bemiddelingskosten’ 28 februari 2019
  • Wel of niet terug te vorderen bemiddelingskosten. 5 december 2017
  • Vorderingen op de grootste bemiddelaar geïncasseerd. 25 oktober 2017
  • Florijn Incasso neemt Terugvorderen.nl over. 30 september 2017

Nu Terugvorderen!

Weet je genoeg? Wil jij nu direct je bemiddelingskosten terugvragen? Wij helpen je graag! Meld je nu direct aan via Nu Terugvorderen!

Zoeken

Volg ons via social media

Volg Terugvorderen.nl via Facebook, Twitter en LinkedIn om op de hoogte te blijven van recente ontwikkelingen en jouw recht op het terugkrijgen van bemiddelingskosten.

  • Email
  • Facebook
  • Linkedin
  • Twitter

Neem contact op

Adres: Zwedenlaan 22, 9403 DE Assen
Telefoon: 0592 - 205 028
E-mail: info@terugvorderen.nl

KvK: 02318648
BTW: NL001609877.B01
Rekeningnummer: NL22 RABO 0132 58 8668

Terugvorderen.nl is een initiatief en handelsnaam van Florijn Incasso B.V.

  • Algemene Voorwaarden
We maken gebruik van cookies. Door verder te gaan op de website, nemen we aan dat je dat ok vindt. Bedankt!Ok